Breekpunt

Text: Friso de Hartog Foto’s: Breekpunt, Friso de Hartog

Studio Breekpunt begon zo’n tweeëneenhalf jaar geleden als grafisch ontwerpbureau in Leerdam. Inmiddels zitten ze al weer bijna een jaar in Concordia. Een aantal speelse elementen vrolijken de lichte ruimte waarin de studio gevestigd is op: een pallet doet dienst als verticale binnentuin, een bad is omgebouwd tot bank. Op een kussen tegen de muur ligt een mopshondje te slapen.

“We waren al een tijdje aardig aan het groeien, en op een gegeven moment werd het echt tijd om naar een grotere stad te verplaatsen. De keuze voor Concordia was een goede beslissing. Sinds we hier zitten zijn er al een aantal leuke kleine samenwerkingen met andere huurders ontstaan, zoals bijvoorbeeld met onze buurvrouw die kinderkleding ontwerpt, en de fotograaf een stukje verderop. Dat is het leuke aan een plek als deze. Er zitten hier allerlei mensen uit de creatieve sector die elkaar op de meest uiteenlopende manier kunnen helpen.”

Sinds de oprichting is studio Breekpunt niet alleen qua mankracht gegroeid, maar is ook het soort werk dat ze verrichten veel breder geworden. Inmiddels houden ze zich met veel méér bezig dan alleen grafisch ontwerp.

“We zijn onszelf aan het ontwikkelen tot conceptstudio. Dat wil zeggen dat we ons niet alleen maar bezig houden met het grafische gedeelte, maar ook met de stap die daar eigenlijk vóór komt. Vaak willen bedrijven een verhaal vertellen: hier zijn wij goed in, deze producten willen wij verkopen, het geijkte kwaliteit en betrouwbaarheid verhaal. Daar willen we eigenlijk vanaf stappen, want dat is helemaal niet zo belangrijk. Ga nou eerst eens vertellen waaróm je dit doet, waar je passie ligt. Pas als dat duidelijk is gaan we de juiste middelen er bij zoeken om die boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Komt de focus te liggen op de website? Gaan we werken met posters? Wordt het een internationale of juist regionale campagne? En hoe presenteer je jezelf op social media?”

Eén van de projecten waaruit blijkt dat ze zich al lang niet meer alleen richten op grafisch ontwerp is de expositie die ze een tijdje geleden voor het Gorkums Museum inrichtten.

“Voor die expositie hebben we vijftig kunstschilders gevraagd een schilderij te maken rondom het thema ‘de grote stad’. Dat resulteerde in een uiteenlopende verzameling die verschillende aspecten van de stad belichtten; drukke straten, taxi’s, glasbakken, noem maar op. Met behulp van bluetooth technologie konden we precies bijhouden waar de bezoekers van het museum zich bevonden. Aan elk van de schilderijen hebben we vervolgens geluiden gekoppeld die afgespeeld werden zodra de bezoeker er langs liep. Dat werkte heel goed. In de toekomst willen we die technologie gaan gebruiken om onder andere de bezoekers van beurzen een interessantere ervaring te bieden.”

Ook de wijze waarop ze te werk gaan is aan het veranderen.

“We proberen steeds meer een soort open bedrijfsvoering te voeren waarbij iedereen zelf over zijn of haar werktijden kan beslissen. Een beetje zoals bijvoorbeeld Google dat doet, dat lijkt me zo cool! Uiteindelijk komt dat de werksfeer ten goede en dat zie je terug in het eindproduct.”

Kijk voor meer informatie op www.studiobreek.nl

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te clicken. Je kunt ze ook afwijzen. Dan blijft de site gewoon werken (maar mogelijk niet optimaal).